Pobedi je! Živi aktivno!

Znate li zašto je važno gde trčite?

Nakon mog povratka iz Nemačke, gde sam stvarno bio super što se tiče astme, prosto sam se začudio koliko Beograd smrdi. Tih prvih dana nisam uopšte mogao da izlazim napolje. Štutgart iako industrijski grad, ima puno zelenih površina. Park koji mi je bio na 4 minuta laganim trčanjem se zove Hohenapr Killesberg i to prvo trčanje u njemu je stvarno neponovljivo iskustvo za mene. Ovakih parkova ima jedno 5-6 u Štutgartu, a u blizini se nalazi i šuma sa jedno 20km staza. Tu mi je bilo fantastično da trčim pored ljudi koji jašu konje. Prelepo.

knezamilosaElem, u Beogradu sam se prvo zapitao da li je moguće da nema dužih staza i više zelenih površina… i da je jedina ona na Adi od 7,7km. Pored nje može se još i trčati na Košutnjaku, mada nisam trčao neke veće deonice tamo. Ima tu i tamo manjih površina kao što su moje Šumice, Olimp na Vračaru, Banjička šuma… Sve neka minijatura u odnosu na koliko se krševa voze i koliko oni zagađuju grad. Malo je oaza čistog vazduha (a meni priroda i čist vazduh baš mnogo znače u ocenjivanju da li je neko mesto pogodno za život) u našem gradu. Videćemo kad Rajner dođe u aprilu za maraton kako će da podnese ovaj naš vazduh.

Prenosim vam teskt Vuje sa foruma trcanje.info. Ovu temu ću sigurno još istraživati i o njoj pisati. Ukoliko imate neke zanimljive podatke kontaktirajte me :)

ZNATE LI ZAŠTO JE VAŽNO GDE TRČITE?

Zbog zagađenja vazduha. Ako niste znali, postoji 6 načina zagađivanja vazduha:

  1. Ozonom (O3)
  2. Česticama / ČAĐ-om
  3. Ugljen monoksidom (CO)
  4. Sumpor dioksidom (SO2)
  5. Azotnim oskidima (NOx)
  6. Olovom (Pb)

Pored ovih, glavnih zagađivanja, u vazduhu se u tragovima može naći i Živa (Hg) i Benzen (o kojem sam nešto malo pisao). U razvijenim zemljama gledaju da smanje emisije ovih faktora, a to postižu čistijim gorivom i ugradnjom filtera.

astmavazduh

Ozon nije toliko opasan kao ostali, jer se brzo raspada na čist kiseonik, a ima osidišuće svojstvo (kao što znate ubija bakterije i druge mikroorganizme).

Čađ je mnogo opasnija, a može da isprovocira napad astme i druge probleme. Glavni izvor čađi su stare mašine koje rade na stara prljava dizel goriva. U EU je zabranjena proizvodnja ovakvih goriva kao i mašina, pa su oni u velikoj meri rešili ovaj problem. Kod nas stvari stoje na početku, a oblak čađi pravi skoro svaki autobus ili kamion u Srbiji.

Ugljen monoksid je otrovni gas bez mirisa i boje, nastaje kao proizvod nepotpunog sagorevanja u starim motorima i industrijskim kotlovima. Lako se resorbuje – lakše nego kiseonik, a pored toga što je otrovan, zapaljiv je. Ako se sećate, Paja i Jare su u seriji “Kamiondžije” imali kamionče sa furunče koji je stvarao ovaj gas za pogon ljute mašine Ali verovatno ste čuli i slučajeve trovanja ugljen monoksidom recimo u domaćinstvima sa neispravnim gasnim instalacijama. Sada znajte da toga gasa ima i na ulici.

Sumpor dioksid je otrovni gas bez boje, koji izaziva otežano disanje, kašalj, a može da izazove i trajno oštećenje pluća, jer u dodiru sa vodom stvara sumpornu kiselinu, koja nagriza tkiva. Uzročnik je kiselih kiša, a uzrok svega su opet prljava goriva koja u sebi sadrže dosta sumpora. I ovde su ljudi iz EU uveli restrikcije, pa euro dizel sadrži 99,98% manje sumpora u odnosu na NIS-ov prljavi D2 dizel. BLJAK.

Od azotnih oksida najgori je azot dioksid (NO2), koji je veoma otrovan gas crvenkaste boje i jakog gorkog mirisa. Jedan od najvećih faktora zagađenja vazduha, kojeg ni u EU nisu stavili pod kontrolu. Dugotrajna izlaganja preko 40–100 µg/m3 mogu izazvati značajnije zdravstvene probleme. Ako vas zanima raspored NO2 u Evropi i Srbiji vidite sliku:

Olovo: Ako ste se pitali kako olovo može da se nađe u vazduhu, setite se da se u Srbiji prodaje olovni benzin, a to je benzin kod kojeg je dodato olovo u vidu tetra-etil olova, radi stabilnijeg sagorevanja goriva u motoru i povećanja oktanske vrednosti goriva. Pronalaskom bezolovnog goriva u Evropi je problem rešen, ali ne i kod nas, jer NIS još nije obustavio proizvodnju olovnog benzina, ali izgleda da je to samo pitanje vremena. Nadamo se da će najavljana privatizacija Naftne Industrije doneti i nove tehnologije i da ćemo najzad moći da dišemo punim plućima dok treniramo bez opasnosti po zdravlje. Živi bili pa videli!!! Izvor:

Vuja na forumu trčanje.info

Pogledajte još i ove članke:
http://www.iht.com/articles/2007/07/12/news/air.php http://www.suite101.com/blog/wycancri/running_walking_air_pollution

Similar posts