Umorni i iscrpljeni od poslovnih obaveza i svakodnevnih kućnih poslova? Česte glavobolje, lupanje srca, otežano disanje, povišen krvni pritisak, nesanica, anemija, loš apetit, usporen metabolozam? Da li imate neki od ovih simptoma? Da li se pitate gde pobeći  makar na par dana,od svakodnevnih obaveza, zagađenog gradskog vazduha, gradske vreve, usijanog betona?

Pogledajte ove predele! Pitate se gde je ovaj raj? Ovaj raj na zemlji je u malom planinskom selu Kušići, okruženom planinama Javor, Čemernica, Mučanj i Golija.

Selo Kušići i hotel Javor

Kušići se nalaze na obroncima planine Javor, na 25 km od Ivanjice ka Sjenici. Planina Javor se nalazi na tromeđi opština Ivanjica, Nova Varoš i Sjenica. Proteže se pravcem severozapad-jugoistok na dužini od 16 km. Smeštena je između obronaka planina Murtenice i Mučnja na zapadu, Golije na istoku i Zlatara na jugozapadu. Prostrani i šumoviti masiv Javora nalazi se između reka Uvac i Moravice. Ova predivna planina do kraja godine trebala bi da dobije i zvaničan status vazdušne banje.

U ovom divnom selu u netaknutoj prirodi nalazi se hotel Javor, pravo mesto za vaš odmor. Nedavno renoviran hotel, raspolaže sa 36 soba, odnosno kapaciteta do 105 osoba. Iako je hotel sa 2 zvezdice (nema lift), usluga u hotelu, sobe i restoran zaslužuju 5 zvezdica. Hotel se nalazi na oko 1000 metara nadmorske visine, tačnije 990.

Staze zdrvalja

Područje oko hotela obiluje stazama pogodnim za šetnju i uživenje u netaknutoj prirodi. Staze u blizini hotela su pogodne za sve starosne dobi, od mališana do onih malo zašlih u godine.

U hotelu Javor sam prvi put bila zimus. Stigla sam nešto ranije, moja soba još nije bila spremna pa sam krenula u kratku šetnju da upoznam okolinu. Fascinirala me je priroda i neopisiva tišina. Posle 10 minuta šetnje, rekla sam samoj sebi “ja ću se ovde vratiti, ovo je moje mesto u prirodi”.

Na Javoru u junu

Oduševljen našim radom na sajtu i željom da svojim iskustvom i savetima pomognemo drugim asmatičarima, menadžer hotela Petar, pozvao nas je da i u junu budemo gosti hotela i uverimo se u lekovita dejstva ovog kraj. Veroljub nije mogao da ide zbog obaveza u Beogradu, a ja sam iskoristila 6 dana starog godišnjeg odmora i otišla 13.juna.

Moji utisci sa Javora

Umorna i iscrpljena od posla, zagušerna procvetalom lipom, “ubijena” isparenjima polse svakodnevnih kiša, otečenih nogu i povišenog krvnog pritiska koji moram regulisati lekovima, spakovala sam svoju terapiju, sportsku i laganu odeću, dobre patike, mali ranac za pešačke akcije i krenula na oporavak.

Dočekalo me je sunčano vreme, iako Sneža, upravnica hotela kaže da sam  ja kao i zimus donela lepo vreme. Stigla sam u 11,30, prvo sam bila oduševljena renoviranim hotelom. Baš je onako kako bi  rekli “svetski a naše”! Samo sam  ubacila torbu u sobu i odmah krenula u šetnju po mojoj već dobro poznatoj stazi. To je jedna fina staza, laka za sve uzraste. Iz hotelalevo, glavnim putem, jedan deo  asfaltom (nije prometan saobraćaj) do belog magacina. Tu je ruža vetrova, mesto za kojim su moja pluća čeznula od zimus. Odmah pored magacina, blago na gore ima jedna stazica sa blagim usponom koja vodi kroz malu šumicu  podno skijaške staze. Već posle par koraka, sam pogled na planine, livade, šume, ovčice i koze, konje na pašnjaku, cvrkut ptica, zaboravila sam na umor.

Kao na slici

Ovako kao na ovoj slici (to sam ja na slici), svako jutro sam pre doručka išla u šetnju od sat, sat i po vremena. Posle odličnog doručka, koji možete da birate, sledi akcija 2. To je opet jedna šetnja, nešto duža, svaki dan nekom drugom stazom. Prvo veče sam uzela moju terapiju a sutradan ujutru sam zaboravila da je uzmem. Nisam popila ni lek za pritisak, nisam uzela ni Seretide. U želji da što pre krenem u neku od svojih akcija, potpuno sam zaboravila na lekove.

Upoznala sam mnoge divne ljude, koji su od osoblja hotela čuli da sam ja već iskusan šetač na ovim prostorima, pa su mi se pridružili u mojim neumornim akcijama. Iako je hotel divan, ja se u njemu veoma kratko zadržavam. Tuširanje (kupatilo i tuš kabina su na nivou veoma luksuznih hotela), laka jutranja šetnja, doručak, velika prepodnevna šetnja, tuširanje, ručak, popodnevna šetnja, najbolja na svetu produžena espreso kafica sa malo mleka na terasi hotela, tuširanje, večera, druženje u bašti hotela i planiranje akcije za sledeći dan pa spavanje. Spavala sam kao mala bebica. I  zaboravila da popijem Singulair. Zato je air (eng. vazduh)bio moja terapija.

Bez terapije

Ovo nije preporuka za vas, ali ja sam sve vreme bila bez terapije. Morate biti jako dobro edukovani i dobro poznavati svoju bolest da bi mogli sami upravljati terapijom. Iskreno rečeno ja sam zaboravila da uzmem terpaiju ujutru, zaboravila sam da je uzmem i uveče. Setila sam se sutradan kad sam u ranac ubacivala Berodual koji uvek nosim sa sobom. Rešila sam da rizikujem i da mi terapija bude divna priroda kojom sam okružena. Razmišljala sam šta bi o tome rekao moj lekar, a onda sam se setila njegovih reči: “dovoljno si velika da sama možeš da koriguješ terapiju”. Ovo “velika” se ne odnosi na moju visinu i godine, već na dobro poznavanje simptoma svoje astme. Moja astma je zahvaljujući preventivnoj terapiji pod kontrolom. Pod uslovima kakvi su na Javoru, gde nema polena na koji sam alergična, gde tokom fizičkih aktivnosti nemam kašalj i vizing (a penjala sam se i na vrh Javora i Mučnja), spavam noću bez tegoba, mogla sam da budem bez terapije.

Terapija prirodom

Idealna nadmorska visina od 1000 m, ukrštanje vetrova (ruža vetrova), koncentracija jona, prelepa priroda, područje koje obiluje izvorima pitke vode, mir i tišina, uticali su da mnogi hronični bolesnici koji su došli u hotel Javor zaborave na simptome bolesti.

Povećanjem nadmorske visine povećava se broj crvenih krvnih zrnaca, pa je pogodno i za osobe koje boluju od anemije. Planinu Javor nazivaju i „fabrikom krvnih zrnaca“

Mnogi lekari kojima je poznat ova kraj preporučuju Kušiće kao idealno mesto za odmor i oporavak osoba sa respiratornim i kardiovaskularnim oboljenjima, anemičnim osobama i decom sa slabim apetitom.

Blagotvorna klima ovog podneblja osim na pacijente sa obstruktivnim bolestima pluća,  malokrvnosti, odlično deluje i na osobe koje su svakodnevno izložene stresu i pogodna je za lečenje tzv.menadžerske bolesti.
Tradicionalnom ishranom ovog kraja i spojem već pomenutih klimatskih faktora podiže se opšte imunološko stanje organizma, tako da su ovi faktori već provereni kao terapija, ali i kao idealna preventiva od raznih oboljenja.

Grupna terapija u prirodi Javora

Mojim pešačkim akcijma su se pridružili ljudi različtog uzrasta i različitih zdravstvenih problema.  Napravili smo malu grupu i zajedno osvajali staze i vrhove planina.

Javor prija srcu

Najstariji član, gospođa Ljubinka 63 godine, srčani bolesnik sa ugrađenim stentom na srcu, tražila je sobu u prizemlju, jer zbog srčanih problema nije zgodno da se penje stepenicama. Došla je u hotel Javor da uživa u laganim šetnjama od po pola sata-sat. U prvoj šetnji smo prešli 6 km, a svaki naredi dan je sa nama prelazila sve veću i veću kilometražu. Bez tegoba, bez umora, bez lupanja srca, bez povećanja pritiska. U četvratk po podne  nas dve smo prešle jednu dugu stazu do rečice, nekoliko kilometara strmim putem i vratile se preko reke okolnim putem do Kušića. Bila je to prilično zahtevna staza koju smo prešle za 3 sata hoda. Odmarale smo samo toliko koliko nam je trebalo da napravimo neku fotografiju. Kada smo stigli u hotel, gospođa Ljubinka je rekla: “pa ja sada mogu i da imam sobu na petom spratu”.

Sutra dan je za doručkom pitala “gde idemo danas?”. Gospođa je planirala da ostane 7 dana ali je produžila boravak za još 7 dana. Ljubinka inače živi u Beču, kaže da je Bečka šuma fantastična, ali da su predeli u Kušićima mnogo lepši.

Hrana za svačiji ukus

Najmlađi član,  moj drug Dušan iz Beograda, 6 godina, prešeo je  sve staže, bio na najvišem vrhu Javora, na Vasilijinom vrhu, posetio groblje palim borcima i spomenik majoru Iliću, na Jankovom vrhu, na Kalipolju, a osvojio je i vrh Mučnja. Najomiljenija staza mu je od hotela pa ispod skijališta, putem kojim se  oko brda stiže  sa druge strane skijališta. Ovu stazu Dušan je nazvao staza-oaza. Nema velikih uspona.

Dušanova mama, Vanja ima trombozu dubokih vena, probleme sa sinusima i alergijom. Kako bi sprečila nastajanje ugrušaka krvi u dubokim venama, Vanja pazi na ishranu i odražava idelanu telenu težinu i puno se kreće. Kaže da joj boravak u Kušićima veoma prija i da će  obavezno doći sa Dušanom i na zimu. Mama Vanja i Dušan ne jedu meso i zbog alergije na neke nutritivne alergene se hrane po specijalnom programu i oduševljeni su što im se u restoranu hotela pruža mogućnost na nasteve sa svojim režimom ishrane.

Posle dugih šetnji po prirodi, Dušan je uživao i u igraonici hotela Kaćun.

Jelena i Srđan, bračni par iz Novog Sada, prvi put su došli u Kušiće i hotel Javor. Srđan ima alergiju na polene, ovde nije imao nikakve tegobe. Zajedno smo šetali i uživali u raznovrsnim geografskim odlikama planine Javor. Jelena i Srđan su geografi po struci. Oboje su oduševljeni prirodnim lepotama, a Jelena je posebo oduševljena pesmom ptica. I zaista, negde ptice ne pevaju tako lepo kao u Kušićima.

Ljiljana i Antonio, bračni par koji živi u Engleskoj, odlučili su da u Srbiji pronađu mestu u kojem bi Ljiljana, asmatičar, mogla da živi bez tegoba. Posetili su Zlatibor, Kopaonik, Rtanj, Sokobanju, a posle 4 dana boravka u Kušićima odlučili su da kupe neku kućicu i ostanu tu.

Bračni par iz Beograda koji je došao  na produženi vikend, produžili su boravak na još 7 dana.

Bake i deke koji su  sa unucima kažu da je ovo mesto koje jednako prija i deci i starima. Deca imaju mnogo bolji apetit nego u gradu, bolje spavaju, a bake i deke su oduševljeni prirodom i vazduhom.

Terapija za dušu i telo

Jedna starija gospođa koja je na poslu izgubila živce toliko da je morala uzimati lekove za smirenje, ovde posle par dana nije imala potrebu za lekovima. “Čist vazduh, priroda koja je carstvo za oči, mir i tišina, veselo društvo, blage šetnje po šumicama oko hotela-to je ono što je lek za moju dušu”-rekla je stara gospođa.

Gospođa Nada iz Novog Sada, obolela od teške i opake bolesti, odbila je hemoterapiju i došla u Kušiće na 3 nedelje. Produžila je boravak, prija joj i dobro se oseća.

Miodrag Mladenović, internacionalni pilot iz Beograda, koji da je preleteo čitavu Srbiju, Sloveniju, Alpe i Austriju, obišao čitav svet, kaže da ga ništa  nije tako osvojilo kao ovo malo planinsko selo. “Ovo je fenomenalno, oporavak za dušu i telo. Ovde dođete da se smirite i napunite novom energijom. Ja sam prošle godine vozio 1.100 kilometra na biciklu, dnevno u proseku po 20-30 kilometara. Takav je vazduh da to savladam kao od šale”, kaže ovaj sedamdesetdvogodišnjak.  Supruga koja je lekar u Beogradu, takođe je oduševljena ovim mestom i  preporučuje ga svojim pacijentima.

Bez neprijatnih simptoma menopauze

Nekoliko žena,  u “prelaznom” periodu, (računajući i mene) zaključile su da ovde nema onih neprijatnih napada vrućine-valunga i osećaja iscrpljenosti i razdražljivosti,  palpitacije, nepravilnog rad srca, nelagodnost u grudnom košu,  teško uspavljivanje ili buđenje pred zoru, bolova u mišićima i zglobovima. Sve smo se ovde osećale “kao devojčice”

Moje mesto u prirodi

Prostranstvo planine Javor, raznovrsnost reljefa, brojni pošumljeni i kršoviti visovi, udolja, kotline, izvori, rečice, potoci, bogata vegetacija, umerena planinska klima, pogled sa vrhova na okolne planine, ljubazno stanovništvo i predivan hotel Javor sa profesionmalnim osobljem i vrhunskom uslugom učinili su da ovo bude moje mesto u prirodi.

Planina Javor u istoriji Srba

Osim prirodnih lepota planina Javor ima i veliki kulturno-istorijski značaj.

Ovo je samo deo utisaka, biće još slika i priče o ovom raju na zemlji. Obavezno pogledate slike na facebook stranici hotela Javor koje je moj domaćin Petar napravio u jednoj divnoj popodnevnoj šetnji.