Kalcijum je jedan od veoma važnih minerala u našoj ishrani, poznat kao gradivni elemenat za jačanje i čvrstinu kostiju, zuba i noktiju, neizosavan u terapiju alergijskih reakcija, ali je manje poznato da on deluje veoma pozitivno na nerve, mišiće, organe za varenje, krvotok i metabolizam.

Značaj kalcijuma za organizam

Kalcijum povoljno utiče u trudnoći, tokom dojenja, tokom odrastanja, ublažava tegobe PMS-a, u perimenopauzi i menopauzi i usporava proces starenja.

Kod sledećih  bolesti i tegoba – uloga kalcijuma je nezamenljiva: akne, alergijaastma, depresija, koprivnjača, nervoza, hipertenzija, osteoporoza, poremaćaj ishrane (gojaznost, nedostatak apetita…), problema sa kosom, kožom, noktima, probelma sa varenjem, problema sa potencijom, hipertireoze, menopauze.

Pored toga, najnovijim istraživanjima ustanovljeno je da kalcijum deluje kao aktivator enzima za razvoj moždanih ćelija, pospešuje provođenje bioelektričnih impulsa kroz telo, ima svoj udeo u zgrušavanju krvi, pospešuje dejstvo lekova, omogućava grčenje mišića i učestvuje u proizvodnji hormona.

Kalcijum u ishrani

Veoma je važno raznovrsnom i redovnom ishranom obezbediti organizmu svakoga dana potrebne količine kalcijuma.

Potrebne dnevne količine kalcijuma mogu se uneti u organizam pravilnom i uravnoteženom ishranom, osim u nekim fazama života ili kod nekih bolesti kalcijum se može nadoknaditi korišćenjem suplemenata.

Količine kalcijuma potrebne ljudskom organizmu zavise od uzrasta i starosti, ali i nekih drugih okolnosti:

  • deci do 3 godine starosti – oko 500 mg dnevno
  • deci od 4 do 8 godina starosti – oko 800 mg dnevno
  • deci od 9 do 19 godina – oko 1300 mg dnevno
  • za odrasle od 19 do 50 godina – oko 1000 mg dnevno
  • za trudnice i žene koje doje – oko 1300 mg dnevno
  • za one koji boluju od osteoropoze – oko 1500 mg dnevno

Veoma je važno u mladosti unositi u organizam putem ishrane dovoljne količine kalcijuma, jer će se u suprotnom nedostatak kalcijuma odraziti kroz razne bolesti u kasnijim godinama života.

Kalcijum u namirnicama

Sojno brasno 200
Ovs.brasno 309
Heljda 117
Graham hleb 230
Ovs.pahuljiced 53
Susam seme 1474
Blitva 155
Kopriva 490
Kineski kupus 125
Salata potocarska 120
Zelena salata 72
Azijski pasulj 192
Grasak 115
Maslacak 165
Pasulj 143
Soja 278
Celer 80
Mladi crni luk 45
Luk srebrenac 140
Ren 130
Rotkvica 40
Alga agar 690
Alga keli 680
Kopar 343
Persun koren 86
Persun list 291
Crveni radic 150
Zuta boranija 36
Susena cvekla 222
Susen list persuna 955
Suseno mesano povrce 580
Dinstan krompir 40
Kuvan brokuli 152
Kuvana sargarepa 58
Prokelj kuvani 54
Presni crveni kupus 44
Smrznuto mesano povrce 130
Mladi grasak kuvani 63
Mladi grasak smrznut 60
Kakao u prahu 130
Mlevena kafa 120

 

Limun 40
Maslina 84
Pomorandza 38
Urma 65
Malina 40
Ribizla 60
Japanska jabuka 127
Mak 1352
Mlevini rogac 352
Susena kajsija 166
Greipfrut 57
Suva smokva 135
Suvi sipak 760
Badem przeni soljen 235
Lesnik 248
Brazilski orah 50
Bela riba 131
Pastrmka 69
Haringa 102
Sardina 80
Suseni bakalar 462
Dimljena riba 840
Fileti u ulju 840
Haringa usoljena 79
Sardine konzerva 493
Scampi obareni 115
Dagnje kuvani 105
Suncokret seme 367
Uljana repica 454
Zumance 145
Crni caj 495
Indijski caj 427
Cimet 1228
Klincic 646
Mirodjija 223
Suseni origano 1576
Kari prah 560