Živim aktivno sa punom kontrolom astme!
 

Žitarice bez glutena

Svi znamo da su integralne žitarice vrlo  zdrave. Naučnici povezuju njihovo redovno korišćenje sa smanjenim rizikom od dijabetesa, alergijskih bolesti, visokog krvnog pritiska i mnogih vrsta raka.

U našim prodavnicama zdrave hrane postoji toliko vrsta žitarica na koje zaboravljamo ili o kojima ništa ne znamo pa ih izbegavamo. Ovo su biljke koje zvanično ne pripadaju porodici žitarica, ali su im vrlo slične po svojim nutritivnim svojstvima. I najvažnije je da ih mogu konzumirati i osobe skolne alergijskim reakcijama i utvrđenom alergijom na gluten.

Krupnik

Krupnik je jedna od najstarijih žitarica, koja potiče iz Azije, a spominje se u Starom zavetu. Sadrži nešto više proteina od pšenice, nezasićene masti, vitamine A, C i grupe B, minerale (kalcijum, selen, kobalt, gvožđe, fosfor, magnezijum, kalijum, bakar) i vlakna.

Pomaže u borbi protiv anemije, deluje laksativno i okrepljujuće. Ima izraženo antioksidantno delovanje. Povoljno deluje kod kožnih i alergijskih osipa, neurodermitisa, reumatskih oboljenja i povišenog holesterola.

Krupnikov glutenin ne izaziva alergijske reakcije

Od očišćenog zrna krupnika može se dobiti integralno i belo brašno, odnosno hleb. Integralni hleb krupnika ima veoma lepu braonkastu boju, kao i hleb, kome se obično dodaje slad ili druge boje, da bi se prodao po većoj ceni. Braon boja u integralnom hlebu krupnika potiče od mekinje koja sadrži najviše mikroelemenata i vlakana.

Beli hleb krupnika je sličan običnom belom hlebu, i duže ostaje elastičan i mek. Hleb od integralnog brašna krupnika ostaje mek i nedelju dana, ima sladunjav i prijatan ukus. Tehnologija pečenja hleba je identična običnom hlebu.

Značajno je istaći da su neke osobe alergične na glutenin drugih žitarica, ali mogu da koriste hleb od krupnika, koji takođe sadrži vrstu glutenina, ali ta vrsta ne izaziva alergiju. U takvim slučajevima se brašno krupnika ne sme mešati s brašnom obične pšenice.

Sirak

Sirak je bogat gvožđem, kalijumom i fosforom, a od vitamina sadrži tiamin i nijacin. Sirak je dobar izvor proteina i vlakana i ne sadrži gluten. Dobar je za prevenciju bolesti srca, dijabetesa, artritisa, prekomerne težine i alergije.

Amarant

Amarant je jedna od najzdravijih žitarica. Poput kinoe i heljde, amarant se smatra pseudožitaricom (po sastavu ove biljke nisu žitarice). Istraživanja potvrđuju da amarant možemo svrstati među najstarije žitarice na svetu. Moderni nutricionizam mu pridaje veliko značenje. Amarant sadrži visokokvalitetne proteine i lizin u većem procentu nego druge žitarice. Ne sadrži gluten, a bogat je mineralima.

Proso

Proso je bezglutenska žitarica, koja dolazi sa Istoka. Zrno prosa je veoma bogato skrobom i po tome se može uporediti sa kukuruzom. Proso je odličan izvor proteina, vitamina A i B i minerala – posebno gvožđa, magnezijuma, fosfora i silicijuma. Zbog visokog sadržaja salicilne kiseline smatra se pravim kozmetičkim preparatom – odlično deluje na nokte, kožu, kosu i zube. Čisti organizam, uspostavlja ravnotežu, reguliše probavu i jača imunitet. Preporučuje se u slučajevima povećanog fizičkog i psihičkog napora, trudnicama i dojiljama.

Kamut

Kamut je drevna žitarica, bliski rođak današnje tvrde (durum) pšenice. Po hranljivoj vrednosti kamut je superiorniji. Sadrži 20 do 40 odsto više belančevina, više masnoća, aminokiselina, vitamina i minerala. Ukus mu je slatkast zbog čega su ovu žitaricu prozvali „slatkom pšenicom”. Zbog visoke energetske vrednosti kamut je posebno pogodan za fizičko aktivnije ljude i sportiste. Ljudi alergični na gluten pokazuju 70 odsto manju osetljivost na kamut, pa ga zato zovu „pšenicom koju možete jesti”.

Kukuruz

Kukuruz potiče iz Južne Amerike, gde ga smatraju božanskom biljkom. Sadrži ugljene hidrate, proteine, nezasićene masti, vitamine i mnoge minerale. Ova žitarica ima diuretička, hranljiva i okrepljujuća svojstva. Podstiče rad jetre i bubrega. Aktivno deluje na tiroidnu žlezdu, usporavajući njen rad. Preporučuje se u slučajevima nervoze i razdražljivosti. Jača srce, krvne sudove, mišiće i kosti. Za razliku od toga što možda mislite, kokice, koje se prave od kukuruza, jedna su od najzdravijih grickalica, pod uslovom da ne koristite velike količine ulja, ne pripremate ga u mikrotalasnoj i ne pravite ga od genetski modifikovanog kukuruza.

Tef

Tef je minijaturna žitarica, koja raste u Etiopiji. Sadrži više kalcijuma i gvožđa, nego ostale žitarice. Tef je dobar izvor fosfora, magnezijuma, cinka i tiamina. Ova žitarica sadrži osam esencijalnih aminokiselina i odličan je izvor proteina. Od brašna tefa pravi se poznata injera – hleb koji Etiopljani jedu svaki dan. Tef je žitarica bez glutena i zbog toga je pogodna za osobe alergične na gluten.

Pirinač

Pirinač je, posle pšenice, druga najpopularnija žitarica u našoj kuhinji. Konzumiranje integralnog pirinča osigurava organizmu neophodne ugljene hidrate, proteine, vitamine (posebno iz grupe B), minerale (kalcijum, gvožđe, fosfor) i enzime. Ova žitarica ima antialergijsko delovanje. Blagotvorno utiče na hipertenziju, kolitis i želudačne tegobe.

Kinoa

Kinoa je drevna južnoamerička biljka i jedna od najstarijih žitarica na svetu. Naročito je bogata lizinom, koji učestvuje u procesima rasta i zarasatanju tkiva. Od minerala, kinoa sadrži kalcijim, gvožđe, magnezijum, fosfor, cink i bakar. Od vitamina – tiamin, riboflavin, nijacin, vitamin B6, folnu kiselinu, vitamine A i E. Bogata je vlaknima i karotenoidima. Kinoa pomaže kod migrena, poboljšava zdravlje srca i krvnih sudova, smanjuje holesterol i krvni pritisak, sprečava alergije i astmu.

Heljda

Iako ne pripada porodici žitarica, heljda im je po sastavu i načinu upotrebe srodna. Bogata je proteinima, sadrži vitamine grupe B, E i P, minerale i esencijalne aminokiseline. Heljda jača organizam i povećava telesnu toplotu, zbog čega je pogodna pre svega za zimski period.  Zbog svog okrepljujućeg dejstva heljda se posebno preporučuje sportistima, trudnicama, dojiljama i mladima u razvoju. Heljda čisti organizam, štiti krvne sudove, sprečava bolesti bubrega i polnih organa.

Koje od ovih namirnica koristite najčešće u ishrani? Imate li neki jednostavan recept za preporučiti?

 

Tags: , ,

 

More Posts in Ishrana za astmatičare

 
 

Share this Post



 
 
 
 
 
More in Ishrana za astmatičare (18 of 52 articles)