Ženama se preporučuje da svakoga dana uzimaju deset do dvanaest suvih šljiva, koje će pomoći da se spreči gubitak koštanog tkiva.

Zbog svoje vrednosti suvo voće treba redovno konzumirati, a naročito zimi. Pogotovo suve šljive, grožđice, suve smokve, kajsije, urme i brusnice. Za suvo voće nutricionisti tvrde da je prepuno svih hranljivih sastojaka.

U njemu, osim vode i masti, u izobilju ima i belančevina, vlakana, vitamina, minerala, šećera (dobrih), što suvo voće čine prvoklasnom namirnicom sa kojom je uputno da se otpočne dan. A vitamini su neophodni za održavanje dobrog imuniteta, među kojima poseban značaj ima antioksidansni koktel od vitamina C, E i beta karotena.

Prednost suvog voća je i u tome što njegova energija veoma brzo stiže u krvotok, zbog čega se naročito preporučuje sportistima posle treninga. Zbog svoje hiperkaloričnosti, međutim, suvo voće se jedino ne preporučuje osobama koje žele da smršaju. Nutricionisti insistiraju da se jede za doručak ili kao zakuska, radi pomoći varenju. Ali zato, nikako posle glavnog obroka kada je varenje usporeno, jer donosi previše kalorija.

Međutim, ako se zanemari obilje kalorija, za suvo voće se može reći da predstavlja pravu riznicu svega što čoveku treba i to u mnogo većim količinama nego kada je ono u svežem stanju, a organizmu obezbeđuje dodatnu energiju.

Suve kajsije pre sporta

Profesionalni sportisti i svi drugi koji se bave fizičkim aktivnostima trebalo bi redovno da uzimaju suve kajsije. One sadrže ogromne količine kalijuma koji je važan za normalan rad mišića. Zanimljivo je da samo pet suvih kajsija zadovoljava petinu potreba za ovim mineralom i značajan deo potreba organizma za gvožđem.

Uputno je da se kajsije uzmu neposredno pred početak sportskih aktivnosti, i to najbolje u kombinaciji sa pomorandžom i kivijem. Vitamin C, koje ovo voće sadrži, olakšava apsorpciju gvožđa, što je posebno važno za anemične osobe.

Suvo voće za doručak

Nutricionisti preporučuju konzumiranje suvog voća za doručak, jer pomaže boljem varenju. A ako ne za doručak, onda makar kao užinu. Jedino ga treba izbegavati posle glavnog obroka, jer može da uspori ionako sporo varenje i donese previše kalorija.

Suvo voće može svako sebi da obezbedi prirodnim sušenjem na suncu, u posebnim pećima za te svrhe, ili, pak, u rerni zagrejanoj između 50 i 70 stepeni, na aluminijumskoj foliji.

Gde god sušeno, suvo voće je meko, ukusno, slasno i nadasve zdravo. Jedina mana je što za pojedine voćke treba izdvojiti prilične količine u svežem stanju, kao što je primer kajsija. Suši se šest kilograma svežih, a dobija samo kilogram suvih.

Suve šljive za varenje

Našim krajevima kao suvo voće prednjači suva šljiva. Ova voćka od davnina predstavlja sastavni deo u ishrani jer reguliše varenje i otklanja opstipaciju. Zna se i da snižava holesterol, pa tako štiti srce. Ženama se preporučuje da svakoga dana uzimaju deset do dvanaest suvih šljiva, koje će pomoći da se spreči gubitak koštanog tkiva, uzrokovanog opadanjem nivoa estrogena.

Uz suve jabuke, višnje i kruške, suve šljive su zahvalne u proizvodnji slatkih dijetetskih proizvoda za dijabetičare, pošto sadrže šećerni alkohol sorbitol. One su i savršen dodatak cerealijama u doručku, u kolačima, a od njih može da se pravi i pire kao namaz za jutarnji tost.

Minerali i vitamini

Minerali i vitamini su ključni sastojci suvog voća. Suve kajsije i urme su pune vitamina A, magnezijuma i gvožđa, a kalijuma imaju čak 1.370 mikrograma u sto grama. Urme su posebno bogate vitaminima B1 i B5 kao i folnom kiselinom. U svežem stanju sadrže 55 odsto šećera, koji se sušenjem dodatno koncentriše. U fioci radnog stola svako bi, umesto kese bombona, trebalo da drži suve šljive, smokve ili kajsije. Ovo voće, prepuno ugljenih hidrata, izuzetno prija sivim ćelijama mozga, a predstavlja i sjajnu zamenu za nedostajući obrok.

Štiti i od stresa

Suvo voće sadrži magnezijum, mineral protiv stresa, vitamine B kompleksa za jake nerve i oligoelement gvožđe za vitalnost. Zbog intenzivnog žvakanja suvo voće na ovaj način podstiče varenje, kao i cirkulaciju u predelu glave. Sušene banane i jabuke, koje su prebogate i kalcijumom i vitaminom B6, prednjače u odnosu na druge voćke po sadržaju ovih sastojaka i treba ih uzimati kao alternativu slatkišima, jer predstavljaju savršen štit u stresnim situacijama.

Jeste malo skuplje, ali ako se ne najedate, suvo voće će biti sjajan izbor za vas. Ja u musli ubacujem brusnicu, kajsiju, šljivu… i to sve sa lešnikom, bademom, golicom… Zato ujutru ne jedem paštete ni viršle.