jajaMada najvećim delom ova vrsta alergije iščezava do kraja pete godine, kod svakog petog deteta zadržava se i u odraslom uzrastu.
U jajetu se nalaze moćni alergeni – brojni potentni glikoproteini koji mogu uzrokovati nastanak alergijske preosetljivosti (ovalbumin, ovomukoid, ovotransferin i lizozim). Ovoalbumin čini više od 50% ukupnih proteina belanceta, kako u sirovom jajetu, tako i u kuvanom.
Iako je većina ljudi sa alergijom na jaja zapravo alergična na proteine u belancetu, neki imaju problema samo sa žumancetom, a neki nisu tolerantni na oboje.

Alergija predstavlja abnormalnu reakciju imunog sistema na proteine iz jajeta, a javlja se pri njegovom uvođenju u ishranu. Do reakcije obično dolazi brzo, nakon nekoliko minuta, ali može da se javi i posle dva do četiri sata. Uglavnom traje manje od jednog dana.

Simptomi alergije na jaja uključuju klasične alergijske reakcije: kijavicu, najčešće svrab kože, urtikarije, upalu kapaka i beonjače oka, otok usana, nepca i jezika, mučninu, astmu, bol u trbuhu, povraćanje,…

Ovi saveti pomoći će vam da živite bez tih simptoma.

  • Izbegavajte jaja i hranu koja sadrži jaja uključujući i hleb, sladoled, majonez, prelive za salatu (dressing), paštetu i supe.
  • Pripazite i na pečenu hranu. To uključuje grickalice, prazna peciva, kolače, torte i kekse.
  • Izbegavajte pečenu hranu sa sjajnom korom, takva je hrana premazana žumancetom.
  • Jaja se takođe koriste u sojinom lecitinu (prirodni izvor vitamina B), pa pripazite i na to.
  • Proverite deklaracije proizvoda koje kupujete da ne bi sadržavali emulgatore ili koagulatore.
  • Čitajte deklaracije na šamponima i kozmetičkim proizvodima.
  • Proverite vaše lekove. Proteini iz jaja se koriste u farmaceutskoj industriji.
  • U restoranima naručujte jednostavna jela, bez safta koje ostavljaju pečeno meso ili povrće.
  • U svojoj kuhinji izbacite jaja iz upotrebe, a umesto toga koristite banane, sojino mleko, tofu i potražite recepte bez jaja ili informacije šta sve može zameniti jaja.

Dozvoljene namirnice kod alergije na jaja

  • meso – jagnjeće, teleće, juneće, pileće, ćureće, guščije
  • iznutrica – jetra
  • riba – sveža ili zamrznuta
  • voće, povrće
  • masti – biljna ulja, mast, margarin
  • pšenica, raž, ovas, kukuruz, pirinač, griz
  • žitarice za bebe, kornfleks
  • hleb – integralni
  • keks bez jaja
  • čaj, kakao, gorka čokolada
  • šećeri – šećer, med, džem, marmelada
  • so, začini

Uzimajte dodatke hrani kao što je vitamin C sa bioflavonoidima (prirodni pigmenti iz voća i povrća). On pomaže vašem telu da toleriše alergene i da podiže funkciju imuniteta.

Uzimajte proteine za probavu 2 puta dnevno.

Zanimljivo je da bolesnici alergični na jaja često imaju pozitivne kožne alergijske testove na piletinu, iako piletinu mogu jesti bez ikakvih alergijskih reakcija.