Živi aktivno!

Dodatni saveti u prevenciji virusa H1N1

deo ovog teksta sa savetima  je preuzet sa tportal.hr

Sezone gripe i prehlade dolaze i odlaze, međutim ove godine svet se suočava s epidemijom svinjske gripe koja je vrlo ozbiljna i ne treba je zanemariti. Kako se zaštititi?

Svinjska gripa širi se znatno brže nego uobičajena gripa. Stručnjaci upozoravaju da ne treba paničariti, ali treba biti oprezan.

Najvažnija stvar u zaštiti od gripe je jačanje imuniteta. Zadnjih dana moglo se o tome dosta čitati, ali poznati svetski stručnjaci tek su nedavno dali konkretne poruke kako preventivno delovati.

I prehrana igra važnu ulogu u prevenciji

Protiv gripe vitaminom D i slanim rastvorom

Vitamin D je od esencijalne važnosti za normalno funkcionisanje imunološkog sistema, a sve više dokaza upućuje na to da je zimsko vreme plodno tlo za gripe i prehlade zato što ne primamo dovoljno sunčeve svetlosti iz koje telo dobija nužne doze vitamina D.

Iz tog razloga većina lekara i zdravstvenih radnika preporučuje dnevno uzimanje vitamina D u ovo doba godine, a preporučena dnevna doza u zimskim mesecima je za odrasle osobe oko 5000 IU u vreme sezone gripe. Preporučuje se uzimanje vitamina D3 koji telo apsorbuje puno bolje od vitamina D ili D2 i ne sme se uzimati stalno, već samo u zimskim mesecima. Uz vitamin D poželjno je uzimati i kalcijum zbog bolje apsorpcije.

Osim toga, preporučuje se i ispiranje sluznice nosa slanim rastvorom nekoliko puta dnevno. Slani rastvor sprečava razvoj bakterija i virusa u nosnim otvorima. Takođe je preporučljivo dva puta dnevno grgljati vodu u koju ste prethodno stavili malo morske soli.

Borite se uz pomoć hrane

Istraživanja pokazuju da određena hrana daje bolju zaštitu i jača organizam od drugih namirnica koje su takođe zdrave.

imlek_jogurt01

Jogurt

Stručnjaci preporučuju redovno konzumiranje jogurta jer sadržava materije koje pomažu belim krvnim zrncima u borbi protiv napada virusa. Posebno se preporučuju probiotički jogurti koji dokazano jačaju organizam, i to za 33 posto.

Beli luk je od davnina poznat kao zdrava namirnica, a njegove dobrobiti potvrđuju i savremena istraživanja. Ako niste ljubitelj belog luka, možete ga uzimati i u kapsulama. Beli luk sadrži alicin, koji je moćno sredstvo u borbi protiv bakterija i virusa.

Na popisu zdravih i preventivnih namirnica nalazi se i crni čaj. On sadržava protein interferon koji, kako je dokazalo harvardsko istraživanje, vrlo uspešno leči prehladu i gripu. Preporučuje se uzimanje pet šoljica crnog čaja dnevno tokom razdoblja od dve nedelje. Takav tretman podići će vaš imunološki sistem na visoki nivo otpornosti.

hypholoma fasciculare

hypholoma fasciculare

Gljive također mogu pomoći da ojačate organizam. Sadržavaju brojne hemijske spojeve koji blagotvorno deluju na telo. Potiču proizvodnju belih krvnih zrnaca koja su ključna za uspešnu borbu protiv gripe i prehlade.

Na jelovniku bi se svakako trebala naći i riba bogata omega-3 masnim kiselinama. Takva riba poboljšava aktivnosti organizma u njegovoj prirodnoj borbi protiv bakterija i virusa. Osim toga, naučno je dokazano i da omega-3 masne kiseline štite pluća i celi respiratorni sistem od upalnih procesa.

Zaštitite se od bacila

Najbolji način zaštite od virusa jeste da ih držite podalje od sebe. To isto trebate činiti i s obolelim ljudima. Preporučuje se često pranje ruku, i to vrlo temeljito, a naročito treba očistiti područje ispod noktiju. Peškir kojim brišete ruke također mora biti čist.

U ovom rizičnom dobu nemojte s članovima porodice deliti pastu za zube jer se i na taj način prenose bacili. Na javnim mestima nemojte koristiti ponuđeni toaletni papir nego nosite svoje maramice.

Oprezno s telefonima, kompjuterima i mobilnim telefonima. Ti su predmeti magneti za bakterije. Obavezno takve predmete pre korištenja očistite antibakterijskim vlažnim maramicama.

Budite aktivni, ali se i odmarajte

pilates

pilates

Prirodnu snagu imuniteta najbolje ćete povećati vežbanjem i spavanjem. Vežbanje i telesna aktivnost  su  jedan od najboljih prirodnih načina obrane, a stručnjaci preporučuju blage telesne aktivnosti 20-30 minuta dnevno. Umereno vežbanje štiti i respiratorni sistem od štetnih uticaja.

Organizmu treba osigurati kvalitetan san

Naravno, organizmu je potreban i odmor, jer ako je iscrpljen, ne može odoleti napadu virusa i bakterija. Tokom noći treba  odspavati sedam sati neprekidno . Ako imate naporan radni ritam, onda i više. Preporučuje se i popodnevno spavanje, ali ne duže od sat vremena. Dani vikenda idealni su za odmor, ali i za rekreaciju. Počastite svoj organizam šetnjom u prirodi, ali i odmorom i kvalitetnim snom. Preporuka svetskih stručnjaka za kvalitet sna je da u krevetu treba biti pre ponoći.

spavanje26

San

Dok čekamo vakcinu i razmišljamo da li se vakcinisati ili ne, pridržavajmo se ovih jednostavnih i korisnih saveta.

Iako je o svemu ovome već pisano više puta ono što viđam na javnim mestima još uvek mi govori da ljudi nisu dovoljno shvatili kako treba da se ponašamo u sitaciji epidemije. Mnogi ljudi i dalje kašlju a da pri tome ne stave ruku na usta, pale cigarete neopranim rukama, kupuju brzu hranu i jedu je neporanim rukama, neki čak idu ulicom i pljuju.

Još jedna korisna preporuka je da izbegavete gradski prevoz što više, jer je on najveći izvor zareze. Uvek kad vam prilike dozvoljavaju idite peške, time ćete sebe zaštititi od mogućnosti zaraze a svom organizmu obezbediti jeftinu i korisnu rekreaciju.